Onze ervaringen... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Bouwgroep 2014 - WaarBenJij.nu Onze ervaringen... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Bouwgroep 2014 - WaarBenJij.nu

Onze ervaringen...

Blijf op de hoogte en volg Bouwgroep

19 Augustus 2014 | Malawi, Blantyre

Omdat het in de tweede week van onze vakantie in Malawi niet lukte om de blog online te zetten, bij deze alsnog...

Muli bwanji,

Hier zijn we weer met een nieuwe blog voor de trouwe lezers. Op moment van schrijven genieten we al van onze vakantie maar we hebben de afgelopen week ook weer heel wat beleefd en daar willen we allereerst wat over vertellen. Deze week zijn de jongens weer druk bezig geweest op de bouw, de muren buitenom zijn allemaal op hoogte
gemetseld. Na een paar dagen kwamen ook eindelijk de kozijnen, als het goed was moesten de kozijnen er zo in gezet kunnen worden maar dat viel nogal tegen...
Na enig zaag-,hak-en breekwerk is het op Malawiaanse manier goedgekomen. We waren van plan om de laatste vrijdag het dak erop te zetten, helaas viel de planning van de aannemer tegen dus ging dit niet lukken. Hopelijk komt ook zonder de jongens het dak er wel op, want ook wij gaan genieten van onze laatste week vakantie.
We kunnen terugkijken op een fijne tijd met onze Malawiaanse collega's en namen donderdag met een lach en een traan afscheid.
Vrijdag gingen er vier van de groep met Wim mee naar Mayaka, daar bezochten zij twee kleuterscholen en een alfabetiseringsgroep. Het was heel wat gehobbel en gestuiter maar de reis er naartoe was zeker de moeite waard. Ook bezochten we een markt, waar er overheerlijke muizen te koop waren. Omdat we jullie ook mee willen laten genieten
van deze Malawiaanse delicatesse, hebben we ze ingevroren en hopen we ze mee te nemen voor het thuisfront.
Ook thuis waren er twee hard aan't werk...Herman en Linda vermaakten de kinderen uit de buurt. Er werd een Bijbelverhaal verteld, gezongen en verschillende spelletjes gedaan. Lummy was samen met twee gasten (die een aantal dagen bij ons verbleven) in Chimwawa, daar deed zij hetzelfde programma. Aan het eind van de dag gaven we de kinderen allemaal een ballon en een stickertje mee, waar ze erg blij mee waren. Vrijdag was tegelijk de laatste dag van de twee vakantiebijbelweken.
We kunnen terugkijken op een fijne tijd!! Elke dag werd de bouw bezocht door een paar nieuwsgierige kindjes, zo ook donderdag. Daar ontdekten de jongens een klein meisje dat er erg ziek uitzag; het ging om het jongste meisje dat in het weeshuis verblijft. 's Avonds deelden zij hun zorgen met Wim en vroegen of er iets aan gedaan kon worden. Zo gezegd, zo gedaan...toen Egbert en Jessica vrijdag aankwamen bij het weeshuis bleek niet alleen het kleine meisje, maar ook de matrone (de vrouw die voor de weeskinderen zorgt) ziek te zijn. We namen ze beide mee naar het ziekenhuis. Na een aantal onderzoeken bleek het bezoek niet voor niets te zijn. De matrone had een longontsteking en het kleine meisje een ontsteking aan haar nieren. Beide kregen verschillende medicijnen en werden weer veilig thuis gebracht. We hopen dat ze gauw weer opknappen.
Vandaag zijn we naar Zomba geweest. Via een smalle bergweg kwamen we op een prachtig uitzichtpunt. Adriaan stak de BBQ aan en we genoten van een heerlijke lunch. Na heel wat foto's te hebben geschoten, gingen we nog iets verder de bergen in en bezochten we een houtsnijwerkmarkt, waar we verschillende kraampjes hebben geplunderd. Op de 1,5 uur durende terugreis stopten we onderweg bij ds. Oomen en zijn vrouw en genoten op de veranda van een kopje koffie en overheerlijke boterkoek.
Ook deze week hebben we weer op een Hollandse manier afgesloten met een bord patat en een broodje hamburger. Toen we allemaal gedoucht en wel op de bank zaten bedankte Wim ons voor onze inzet zowel in Nederland als in Malawi. De meiden kregen een mooie ketting en de jongens zijn een mooie, zwarte Malawi-pet rijker.
Wim, nogmaals hartelijk bedankt voor je gastvrijheid en de twee geweldige weken hier. We hopen dat we met z'n allen nog een fijne laatste week zullen hebben.
Morgen hopen we nog een keer in Namitambo naar de kerk te gaan en daar afscheid te nemen van de mensen, waar we ons in deze twee weken al best een beetje aan gehecht hebben. Volgende week hopen we op vakantie te gaan en zaterdag onze familie in Nederland weer te begroeten!

Dapita!